Ατμόσφαιρα ζοφερή, οπτική σκοτεινή, γραφή απαισιόδοξη, νοήματα ψαγμένα, μηδενισμός, αναρχία και πολλά άλλα που δε δικαιολογούν σε καμία περίπτωση τη θραύση που έκανε ο Σκοτεινός Ιππότης στα ταμεία παγκοσμίως. Κι όμως. Το mainstream στοιχείο είναι μεταβλητή δυναμική, αλλάζει, μεταβάλλεται. Η τέχνη προορισμένη για τον πολύ κόσμο δεν συνεπάγεται χαμηλού επιπέδου αισθητική a priori. Οι σκηνοθέτες και οι συντελεστές είναι που επηρεάζουν τη στάθμη, η μάζα είναι εύκολο να χειραγωγηθεί. Να καθοδηγηθεί. Ο Hitchcock ήταν μαζικός σκηνοθέτης. Όπως κι ο Nolan.
Η προτελευταία δημιουργία του Nolan σε καμία περίπτωση δεν αποποιείται τον χαραχτηρισμό του blockbuster. Εδώ όμως, παραδοσιακά κλισέ ακυρώνονται με τον πλέον αναρχικό τρόπο, κυριαρχεί ο θάνατος, η απαισιοδοξία και η απώλεια. Οτιδήποτε μπορεί να πάει στραβά, πηγαίνει. Ένα φιλμ πολυεπίπεδο, με εγκεφαλικό σενάριο που αντιμετωπίζει τις καταστάσεις που εξελίσσονται με σοβαρότητα, αλληλοσεβασμό και ψυχολογική επιχειρηματολογία χωρίς εξεζητημένες υπερβολές.
Η ταινία ζει όμως για τους χαραχτήρες της. Και οι 3 πρωταγωνιστές, ο Batman, o Harvey Dent και ο Joker έχουν μια σκοτεινή εσωτερική ομοιότητα και μια πανομοιότυπη διχασμένη φύση με αρρωστημένες ασθενείς πτυχές, βγάζοντας ολοκληρωτικά και εξ αρχής απ' το μυαλό μας την απλοϊκή ιστοριούλα τυπικής μάχης μεταξύ Καλού και Κακού που είχαμε συνηθίσει. Όχι. Αυτό εξάλλου είναι ξεπερασμένο. Ο Nolan το πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα υπονοώντας ότι όλοι κρύβουμε μέσα μας εκτός από τον Χριστό και τον Εωσφόρο που με τη πρώτη ευκαιρία θα προσπαθήσει να αναδυθεί και να μας μετατρέψει σε ανθρωπόμορφα τέρατα.
Ας μη γελιόμαστε, όμως. Ο αληθινός πρωταγωνιστής του «Dark Knight» δεν είναι άλλος από τον Heath Ledger και τον Joker του. Είναι από μόνος του ένας ζωντανός τρόμος, ένα φρικιό βγαλμένο απ' τους χειρότερους εφιάλτες. Το χομπσιανό χάος, η τυφλή βία, η αναρχία και η απουσία συνειδητοποιημένης ιδεολογίας και συναισθημάτων, συγκρούονται και εκφράζονται απόλυτα σ' ένα υπερφυσικά μισάνθρωπο ον, το οποίο δεν έχει καμία απολύτως υλιστική φιλοδοξία. Τα όρια της παράνοιας του αγγίζουν αυτά του Hannibal Lecter. Προσωπικά τουλάχιστον, χρειάστηκα λίγα μόνο δευτερόλεπτα στην ταχυδακτυλουργικής έμπνευσης σκηνή εισόδου του για να 'ξεχάσω' πως τον ίδιο ρόλο είχε υποδυθεί ο μεγάλος Nicholson. Το "μεταθανάτιο όσκαρ" είναι η μικρότερη ένδειξη τιμής και αναγνώρισης για το Ledger και την ερμηνεία του.
Ο Batman δεν είναι ήρωας. Δεν υπάρχουν ήρωες άλλωστε. Όλοι κουβαλούν το αρνητικό τους αντίβαρο. Όπως και ο Nolan. Που μπορεί να θριαμβεύει με τον Σκοτεινό Ιππότη, αλλά και το περσινό πολυσυζητημένο «Inception», αλλά τα βήματά του από δω και πέρα πρέπει να είναι προσεκτικά και φιλοσοφημένα. Το κάτοπτρο αλλάζει εύκολα κι ο Εωσφόρος μπορεί να πάρει διάφορες μορφές. Μετανοείτε.
Βαθμολογία: ******** (8/10)
Y.Γ. Σήμερα στις 21.00. στο Star.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου